הסתר פרטי יצירת קשר
הסתר קישורי ניווט באתר
דייר מבוגר סרבן פינוי בינוי - עורך דין שי הררי

בפרויקטי התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38 או פינוי ובינוי יש לדיירים חששות רבים ומובנים בנושאים כמו משך זמן ביצוע הפרויקט, איתנות כלכלית של החברה שמבצעת את הפרויקט, יכולת ביצוע וכיו"ב.

אחד החששות הגדולים ביותר בהם משתפים אותי דיירי הבניין הוא באשר לדיירים המבוגרים ולסירובם לביצוע הפרויקט.

דייר מבוגר הוא דייר סרבן?

חשוב להבין, דיירים מבוגרים אינם באמת דיירים סרבנים. הקושי העיקרי שלהם בכניסה לפרוייקט מסוג זה נובע מכך שהם חוששים למצוא את עצמם בגילם המבוגר, לעיתים אפילו מבוגר מאוד, עוברים לגור בשכירות למשך פרק זמן ממוצע של 3 שנים לביצוע העבודות, ורק אז לחזור לבית החדש שלהם.

אסור להקל ראש בקושי הזה…
בואו ניכנס רגע לראש של דייר מבוגר. אדם בן 75 שגר לעיתים כבר עשרות שנים בדירה שלו. הוא מכיר את הרחוב, את הדיירים, את מיקום הטלויזיה, חדר השירותים אם הוא מתעורר באמצע הלילה, ואפילו את כיוון השטיח.
עכשיו, בואו נקפוץ בזמן 3 שנים קדימה. בשלוש השנים האלה אותו אדם נאלץ לעבור לגור בשכונה אחרת באופן זמני למשך זמן ביצוע העבודות. מדובר בהסתגלות לא פשוטה. הוא איבד את השגרה שלו, את הפנים המוכרות שבהן הוא נתקל בכל יום. עם סיום ביצוע העבודות, הוא חוזר לבניין החדש, לדירה חדשה לגמרי. זה כבר לא "הבית" שלו, זה לא מה שהוא מכיר. הוא צריך להסתגל מחדש.
כל המהלך הזה עלול לערער את תחושת היציבות והבטחון של אותו אדם. 

החששות האלה, שלדיירים בגילאי ה-30 וה-40 נראים פעוטים, זניחים ולמעשה לא קיימים, הם חששות שמאפיינים מאוד דיירים מבוגרים, ומכאן נובע סירובם לפרויקט.

בשורה של ממש לדיירים המבוגרים!

המחוקק במדינת ישראל נתן דעתו גם על נקודה זו.
בסוף שנת 2018 יצא תיקון לחוק פינוי ובינוי אשר נועד להקל על הדיירים המבוגרים מגיל 75:

1. במטרה להימנע ממעבר דירה כפול, אז במועד קבלת היתר בניה (בעוד שיתר הדיירים ה"רגילים" ישכרו דירה חלופית עד למועד סיום העבודות) דייר מבוגר יוכל למכור את דירתו לחברה היזמית של הפרויקט באופן פטור ממס. כך, יוכל הדייר לקבל את השווי המלא של הדירה הישנה מהחברה היזמית, בערכה החדש ובתנאים מיטביים ואז לקנות דירה חדשה ואליה לעבור.

2. במקרה שהדייר המבוגר מעוניין לבצע מעבר למגורים בבית אבות, תמורת דירתו תישא החברה היזמית של הפרויקט בכל עלויות בית האבות ועתה ואילך, כולל עלות הפיקדון, וגם זאת באופן פטור ממס.

התיקון הנ"ל יצא עבור חוק פינוי בינוי אך הוא חל גם על פרוייקטי תמ"א 38.

התיקון הנ"ל לחוק בהחלט משקף את היכולת של המחוקק להתאים עצמו בכדי לעודד דיירים מבוגרים. הוא מפיג את חששם, ונותן להם פיתרון אמיתי וקונקרטי לביצוע פרויקט מסוג תמ"א 38 או פינוי בינוי בבניין שלהם.

מידע נוסף על חוק פינוי בינוי.
מאת שי הררי – עורך דין פינוי בינוי

קטגוריות
נדל"ן, פינוי בינוי, תמ"א 38

תגובות

תגובות פייסבוק

יצירת קשר

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר דרך:

או להשאיר הודעה, ואנו נחזור אליכם בהקדם: